jump to navigation

Pensucian Jiwa Semasa Berwuduk March 8, 2010

Posted by abulutfi in Ibadah.
trackback

Lazimnya semasa kita berwuduk, anggota zahir dipastikan bersih daripada kekotoran dan memenuhi syarat-syarat berwuduk. Namun, Imam al-Ghazali menyatakan bahawa apabila kita berwuduk, bukan sahaja anggota zahir yang dibersihkan, malah jiwa juga berupaya dibersihkan.

Justeru, amalan berikut elok dilakukan agar kita membersihkan anggota secara zahir dan batin semasa berwuduk. Pertama, semasa membersihkan kedua belah tangan, doa berikut dibaca: “Ya Allah, aku memohon padamu kebahagian dan keberkatan , aku berlindung dengan Engkau daripada kecelakaan dan kebinasaan.”

Ketika berkumur, doa berikut pula dibaca: “Ya Allah, tolonglah aku untuk membaca kitab-Mu dan memperbanyakkan zikir kepada-Mu.”

Apabila memasukkan air ke rongga hidung, baca: “Ya Allah, temukanlah untukku bau-bauan syurga-Mu dan aku berlindung dengan Engkau dari bahaya neraka.”

Semasa meratakan air ke seluruh kawasan wuduk muka, doa berikut pula dibaca dengan penuh pengharapan: “Ya Allah, putihkanlah mukaku dengan Nur Engkau dan janganlah Engkau hitamkan mukaku dengan kegelapan.”

Tatkala membasuh tangan sebelah kanan sehingga ke siku, baca: Ya Allah, berikanlah buku catatan amalku pada tangan kananku dan hitungkanlah amalanku dengan hisab yang mudah.” Sebaik-baiknya sampaikan air hingga ke pangkal lengan.

Selepas itu, disusuli dengan tangan kiri lalu membaca doa: “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada buku catatan amalku diberikan pada tangan kiriku atau dari belakangku.”

Ketika membasuh kepala, doa berikut dibaca: “Ya Allah, dengan rahmat Engkau, turunkanlah kepadaku keberkatan-Mu, naungkanlah aku di bawah naungan Arasy-Mu. Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka.”

Semasa membersihkan telinga, doakan agar: “Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari mereka yang mendengar perkataan yang baik dan perdengarkanlah kepadaku seruan penyeru syurga bersama-sama orang yang baik.”

Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”

Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”

Comments»

1. zahri haron - August 16, 2010

ALHAMDULILLAH. LAMA DAH SAYA NAK TAHU DOA BERWUDUK N INSYAALLAH NAK CUBA ISTIQAMAH AMAL. TERIMA KASIH


Leave a Reply

